IN HET BASISONDERWIJS

 
Home Auteur Doelen Lessen Lesideeën Materialen Foto's Nieuws Contact Links

 


Techniekwedstijd VTB voor pabostudenten


Eind 2006 organiseerde het VTB (Verbreding Techniek Basisonderwijs) een techniekwedstrijd voor pabostudenten. Aangespoord werd om de beste techniekles(sen) in te sturen voor deze nationale wedstrijd. Middels een uitgebreid deelnameformulier moesten onder andere de lesdoelen en -inhouden verantwoord worden.

Ik besloot om ook mee te doen aan deze wedstrijd met een 5-tal lessen voor de bovenbouw die op dat moment klaar waren en die ik ook al eens in de praktijk uitgevoerd had.
De prijsuitreiking vond plaats op de paboconferentie 'opleiden doe je samen' op 13 december 2006 in congrescentrum De Werelt in Lunteren. Omdat ik ingestuurd had op deze wedstrijd, werd ik door programmaleider VTB, Henk Verheijde, uitgenodigd om aanwezig te zijn op deze dag. Na een lange reis kwam ik aan in Lunteren, waar ik bij binnenkomst al te horen kreeg dat ik niet voor niets was gekomen. Dit bleek ook het geval. Tijdens de prijsuitreiking werd bekendgemaakt dat ik met mijn technieklessen de derde prijs had gewonnen! Alle winnaars werden op het podium geroepen, waar de huldiging plaatsvond. Meer informatie zie hier.
Ik was ontzettend verrast door het feit dat ik als eerstejaars student in de prijzen was gevallen. Ook vanuit Hogeschool Zuyd werd er erg enthousiast en positief gereageerd op deze behaalde prijs. De mailbox stroomde vol met felicitaties en de faculteitsdirecteur nodigde me uit voor een gesprek! Op infonet werd het volgende bericht geplaatst:

Peter-Paul van Birgelen, eerstejaars student aan de faculteit Onderwijs van de Hogeschool Zuyd, heeft de derde prijs gewonnen bij de nationale techniekwedstrijd voor lerarenopleidingen basisonderwijs.

De techniekwedstrijd werd uitgeschreven door de lerarenopleidingen basisonderwijs en VTB (Verbreding Techniek in het Basisonderwijs). De uitreiking van de prijs gebeurde tijdens de landelijke conferentie ‘Opleiden doe je samen’. Alle studenten van de lerarenopleidingen in Nederland werden voor deze wedstrijd opgeroepen om zelf een techniekles te ontwerpen. Het doel van deze les is het enthousiast maken van de kinderen op de basisschool voor techniek.

Eerstejaars student Peter-Paul van Birgelen besloot zijn lessen in te zenden voor deze wedstrijd. De lessenserie bestaat uit zes verschillende lessen die als overkoepelend thema ‘electriciteit’ hebben. Omdat Peter-Paul het belangrijk vindt dat de leerlingen het vak techniek ook echt ‘doen’, heeft hij voor deze lessen interessante proefjes bedacht. Hij heeft zijn lessenserie inmiddels al twee keer op een basisschool uitgevoerd. Zowel de leerlingen als de groepsleerkrachten reageerden enthousiast en positief!

De variatie in de aanpak en het feit dat Peter-Paul pas aan het begin van zijn opleiding staat, waren voor de jury reden om hem de derde prijs toe te kennen.


Al met al was het een geweldige ervaring en een mooi resultaat om trots op te zijn!

TERUG
 


 

P.P. van Birgelen, 2007-2010

Naar beginpagina

Mail de webmaster

Naar boven