Techniekwedstijd
VTB voor pabostudenten
Eind 2006 organiseerde het VTB
(Verbreding Techniek Basisonderwijs) een techniekwedstrijd voor pabostudenten.
Aangespoord werd om de beste techniekles(sen) in te sturen voor deze nationale
wedstrijd. Middels een uitgebreid deelnameformulier moesten onder andere de
lesdoelen en -inhouden verantwoord worden.
Ik besloot om ook mee te doen aan deze wedstrijd met een 5-tal lessen voor de
bovenbouw die op dat moment klaar waren en die ik ook al eens in de praktijk
uitgevoerd had.
De prijsuitreiking vond plaats op de paboconferentie 'opleiden doe je samen' op
13 december 2006 in congrescentrum De Werelt in Lunteren. Omdat ik ingestuurd
had op deze wedstrijd, werd ik door programmaleider VTB, Henk Verheijde,
uitgenodigd om aanwezig te zijn op deze dag. Na een lange reis kwam ik aan in
Lunteren, waar ik bij binnenkomst al te horen kreeg dat ik niet voor niets was
gekomen. Dit bleek ook het geval. Tijdens de prijsuitreiking werd bekendgemaakt
dat ik met mijn technieklessen de derde prijs had gewonnen! Alle winnaars werden
op het podium geroepen, waar de huldiging plaatsvond. Meer informatie zie
hier.
Ik was ontzettend verrast door het feit dat ik als eerstejaars student in de
prijzen was gevallen. Ook vanuit Hogeschool Zuyd werd er erg enthousiast en
positief gereageerd op deze behaalde prijs. De mailbox stroomde vol met
felicitaties en de faculteitsdirecteur nodigde me uit voor een gesprek! Op infonet werd
het volgende bericht geplaatst:
Peter-Paul
van Birgelen, eerstejaars student aan de faculteit Onderwijs van de Hogeschool
Zuyd, heeft de derde prijs gewonnen bij de nationale techniekwedstrijd voor
lerarenopleidingen basisonderwijs.
De techniekwedstrijd
werd uitgeschreven door de lerarenopleidingen basisonderwijs en VTB (Verbreding
Techniek in het Basisonderwijs). De uitreiking van de prijs gebeurde tijdens de
landelijke conferentie ‘Opleiden doe je samen’. Alle studenten van de
lerarenopleidingen in Nederland werden voor deze wedstrijd opgeroepen om zelf
een techniekles te ontwerpen. Het doel van deze les is het enthousiast maken van
de kinderen op de basisschool voor techniek.
Eerstejaars student
Peter-Paul van Birgelen besloot zijn lessen in te zenden voor deze wedstrijd. De
lessenserie bestaat uit zes verschillende lessen die als overkoepelend thema
‘electriciteit’ hebben. Omdat Peter-Paul het belangrijk vindt dat de leerlingen
het vak techniek ook echt ‘doen’, heeft hij voor deze lessen interessante
proefjes bedacht. Hij heeft zijn lessenserie inmiddels al twee keer op een
basisschool uitgevoerd. Zowel de leerlingen als de groepsleerkrachten reageerden
enthousiast en positief!
De variatie in de aanpak en het feit dat Peter-Paul pas aan het begin van zijn
opleiding staat, waren voor de jury reden om hem de derde prijs toe te kennen.
Al met al was het een geweldige ervaring en
een mooi resultaat om trots op te zijn!
TERUG
|