Lesideeën
De opzet van dit onderdeel
zal enige overlap vertonen met de reeds onder het kopje 'lessen'
aanwezige lesideeën. Op deze pagina hebben echter een tweetal iets
afwijkende zaken
een plek gekregen:
-
Lessen, ontworpen door derden
en die ik, na ze uitgeprobeerd te hebben, de moeite waard vind
om aan te bevelen;
Regelmatig maakte ik gebruik van lessen of ideeën die ik elders
opgedaan had. Vaak was ik zelf simpelweg nog niet op het idee
gekomen om het zo uit te voeren of bleek een idee al te
bestaan. Daarnaast is het ook niet nodig om het wiel opnieuw uit
te vinden. De betreffende lessen
voldoen aan de selectiecriteria: liefst met zo goedkoop mogelijke
of anders zo duurzaam mogelijke materialen en laagdrempelig met
betrekking tot de uitvoering door de gemiddelde leerkracht.
-
Uitwerkingen door derden van
mijn lessen.
Nog steeds ontvang ik van tijd tot tijd e-mails met hierin veelal lovende
reacties betreffende deze site. Vaak wordt er naast deze
complimenteuze reacties ook om advies gevraagd over een uit te
voeren techniekles. Uiteraard stel ik dit zeer op prijs en
probeer ik de afzender altijd zo goed mogelijk van dienst te
zijn. Soms ontvang ik later nogmaals een bericht met hierin een
verslagje en foto's van de uitvoering. Omdat ik het niet alleen
mooi vind om te zien dat mijn lessen ook daadwerkelijk door
anderen gebruikt worden en zo bijdragen aan techniekbeleid, hoop ik met het plaatsen van deze foto's en
verslagen tevens nog meer leerkrachten enthousiast te maken
om iets met techniek te gaan doen.
Daarnaast is te zien dat ook aan mijn lessen soms weer een eigen
draai wordt gegeven, hetgeen anderen ook weer op ideeën kan
brengen.
Blijf deze verslagen en foto's dus ook vooral sturen! In
samenspraak met de auteur zal ik besluiten of en op welke manier
deze informatie geplaatst wordt.
Lesontwerpen door derden
Spaghettispekbouwsels
Deze
les staat in het teken van 'stevigheid en
constructie', waarbij gebruikt wordt gemaakt van
spaghetti en spekjes (marshmallows). Na
eventueel een inleidend gedeelte over het
aanbrengen van stevigheid bij constructies
worden de kinderen uitgedaagd om een zo hoog
mogelijke toren te bouwen met enkel spaghetti en
spekjes. Uiteraard zijn deze onderdelen
gelimiteerd. Om een wedstrijdelement aan te
brengen, is het uiteraard noodzakelijk dat alle
groepjes evenveel materiaal krijgen. Om de
spanning nog wat meer op te voeren, kan er een
tijdslimiet gesteld worden.
Uit ervaring weet ik dat de kinderen heel
enthousiast zijn over deze les en nauwelijks
uitleg nodig hebben. Doordat de spaghetti
makkelijk in de spekjes gestoken kan worden,
zijn er geen lastige constructietechnieken nodig
en kan binnen afzienbare tijd een flink bouwwerk
geconstrueerd worden!
Onderwerp/domein:
constructie, stevigheid, ruimtelijk inzicht;
Aantal leerlingen: Onbeperkt, mogelijk als
klassikale les. Aan te bevelen is om de groepjes
niet groter dan 2-3 leerlingen te maken;
Tijdsduur: Ongeveer 30 minuten;
Benodigdheden: Spaghetti en spekjes
(marshmallows);
Kosten: ongeveer 7,50 euro voor een klas.
|
Spaghettibrug
Met spaghetti is nog
meer mogelijk in het kader van
techniekonderwijs. De bekendste toepassing, waar
op internet veel over te vinden is, is het maken
van een spaghettibrug. Door een juiste
constructie van enkel spaghetti en plakband kan
het geheel zodanig verstevigd worden dat het
enkele kilo's kan dragen. Het is raadzaam om
vooraf enkele constructies te bespreken.
Vervolgens gaan de kinderen aan de slag met het
bouwen van de brug en nadien worden de ontwerpen
getest op stevigheid door ze te belasten met
gewichten.
Onderwerp/domein:
constructie, stevigheid;
Aantal leerlingen: Onbeperkt, mogelijk als
klassikale les. Aan te bevelen is om de groepjes
niet groter dan 2-3 leerlingen te maken;
Tijdsduur: Ongeveer 45 minuten;
Benodigdheden: Spaghetti en plakband;
Kosten: ongeveer 7,50 euro voor een klas.
|
Eggsperiment
Wederom een les die gaat over 'stevigheid en
constructie'. De bedoeling van deze les is
uiterst eenvoudig, doch zeer verrassend en
uitdagend: een kwetsbaar (ongekookt) ei dient
zodanig beschermd te worden dat het een val van
enkele meters kan doorstaan. Er mag uiteraard
enkel gebruik worden gemaakt van de verstrekte
materialen en na een korte uitleg met enkele
handreikingen is het aan de kinderen hoe ze deze
opdracht vormgeven. Er kan gekozen worden voor
het maken van een parachute, maar andere
kinderen zullen wellicht van mening zijn dat het
goed verpakken van het ei ook werkt. Voor de
beschikbare materialen moet gedacht worden aan
keukenrol, vliegerpapier, touw, noppenfolie,
enzovoorts.
Het wel of niet sneuvelen van een ei voegt
automatisch een wedstrijdelement toe en
daarnaast is het mogelijk om een tijdslimiet te
stellen. Uiteraard worden de ontwerpen ook
getest door ze een val van enkele meters te
laten maken. Een balustrade is
hiervoor het meest geschikt, maar ook een raam
op een verdieping of een klimrek kan gebruikt
worden. Let in ieder geval op de veiligheid en
zorg ervoor dat de kinderen deze door hun
enthousiasme ook niet uit het oog verliezen. Het
is immers de bedoeling dat enkel de bouwwerken
een val van enkele meters maken!
Onderwerp/domein:
constructie, stevigheid, bescherming;
Aantal leerlingen: Onbeperkt, mogelijk als
klassikale les. Aan te bevelen is om de groepjes
niet groter dan 2-3 leerlingen te maken;
Tijdsduur: Ongeveer 45 minuten;
Benodigdheden: Doos eieren en een aantal
materialen, waarvan hierboven voorbeelden
genoemd zijn;
Kosten: ongeveer 2 euro voor een klas, ervan
uitgaande dat de bovengenoemde materialen reeds op
school aanwezig zijn.
|
Techniekproject bij kleuters
Basisschool Patricius uit Pey-Echt is een school
die schoolbreed actief bezig is met
techniekonderwijs. Zo ook bij de kleuters. Op
dat moment waren ze daar bezig met het thema
'vriendjes' en daarin wilden ze de
technieklessen dan ook graag integreren. Per
mail werd ik gevraagd of ik nog ideeën en tips
had.
In de kleutergroep 1/2c werden de lessen
uiteindelijk uitgevoerd. Het voornaamste
onderdeel was het maken van zogenaamde
'wipkippen', maar ook met andere materialen werd
er driftig gebouwd, waarna uiteindelijk een
mooie speeltuin op de projecttafel in de klas
verscheen! Op de foto's is duidelijk te zien dat
er ook bij de andere opdrachten en bouwwerken
duidelijk sprake is van techniekonderwijs. Zo is
er in de muur van Lego een steensverband te
herkennen en dagen ook de andere materialen (Lasy
en Poly-M) uit tot het nadenken over een stevige
constructie.
|
Uitwerkingen van mijn lessen
door derden
Stroom in huis
De
Belgische pabostudente Elien Vermeulen kreeg
vanuit de opleiding de opdracht om een zogenaamd
'innoverend project' uit te voeren op haar
stageschool. Ze had ervoor gekozen om dit in het
kader van techniek te doen. Bij dit project
heeft ze gebruikgemaakt van mijn les 'stroom in
huis' voor de onder- en middenbouw. Nadat ik
haar per mail nog wat zaken verduidelijkt had,
heeft ze zelf een model van het huis gebouwd en
vervolgens in de praktijk ingezet. Haar foto's
laten zien dat ze het geheel zeer kundig uit
heeft gevoerd en dat het resultaat dan ook
gezien mag worden! Zelf schreef ze het
onderstaande over dit project:
Als
derdejaarsstudente voor leerkracht lager
onderwijs, hadden wij de taak om een "innoverend
project" uit te werken op onze stageschool. In
mijn geval was dit "TECHNIEK".
Op deze site heb ik het lesidee "stroom in huis"
gevonden.
De dwarsdoorsnede van het huis heb ik ook
gecreëerd.
Het is een heel praktisch en interactief bord:
de kinderen kunnen de lichtjes en de wasmachine
aan en uit zetten. Ook de deurbel werkt
elektrisch. Je kan erop drukken. Via een
digitaal klokje op het huis, kunnen ze ook het
uur aflezen. Bij deze, dankuwel voor de
inspiratie!
Elien Vermeulen
Op de volgende foto´s is haar uitvoering van het
binnenwerk en het eindresultaat te zien:
|
|