Welkom op techniekinhetbo.nl!
Deze site staat in het teken van
techniekonderwijs op de basisschool. Tijdens mijn studie aan de pabo heb ik me
van 2006 tot 2010 vier jaar lang actief beziggehouden met ontwikkelen en geven
van techniekactiviteiten in zowel de onder-, midden- als bovenbouw. Hoewel ik
zelf niet meer in het onderwijs zit en dus geen technieklessen meer geef of
ontwikkel, wil ik deze site echter wel behouden als 'ideeënboek' voor
leerkrachten die graag met techniek aan de slag zouden willen gaan of voor
leerkrachten die dit al doen en op zoek zijn naar nieuwe lessen of lesideeën.
U vindt hier een
overzicht van een aantal
zelfontworpen technieklessen. Sommige lessen verliepen meteen erg
goed, andere behoefden aanpassing of verbetering voordat geschikt waren en op de
site verschenen.
Een groot aantal lessen bied ik ter download aan, die waarvan ik denk dat ze voor
u als leerkracht interessant kunnen zijn. Andere leerkrachten
enthousiasmeren voor techniek en stimuleren om ermee aan de slag te gaan, heeft
naar mijn idee alleen kans van slagen als door het aanbieden van goede middelen
de kans op een succeservaring zo groot mogelijk wordt gemaakt.
Ook treft u op deze site een overzicht van kant en klare materialen
en leskisten van diverse fabrikanten aan, die ik gebruikt heb tijdens
techniekactiviteiten. Het merendeel van deze materialen zijn echter niet meer in
mijn bezit.
Omdat techniek en techniekonderwijs me altijd geïnteresseerd heeft en dat in
zekere zin nog steeds doet, mag u mij
nog steeds gerust mailen wanneer u vragen of opmerkingen over de lessen heeft of wanneer u
zelf aan de slag wilt gaan met techniek. Ik ben graag bereid u hierbij te
helpen. Ook met (vrijwel) kosteloos materiaal is er ontzettend veel mogelijk!
Nog niet (geheel) overtuigd? Kijk dan eens bij de
foto's om een beeld te
vormen van de praktijk of laat u informeren en inspireren door
andere websites op het
gebied van techniek in het basisonderwijs.
Ik wens u veel plezier bij het bekijken van deze site!
De auteur,
Peter-Paul van Birgelen
|