Naam, artikelnummer en foto: |
Omschrijving: |
|
Doelgroep: |
|
|
|
|
Bellenblaasmachine (106-326)
Klik voor meer foto's |
De bellenblaasmachine is een
vernuftig apparaat dat automatisch bellen kan blazen. Een motor zorgt
zowel voor de aandrijving van de arm met de blaasring als voor de
luchtcirculatie door de ring. In het geheel zitten diverse technieken
verwerkt, die besproken kunnen worden. Het apparaat is een absolute
blikvanger voor jong en oud en is daarmee zondermeer boeiend voor zowel
de jongste kleuters als groep 8. |
|
Onderbouw
Middenbouw
Bovenbouw |
|
|
|
|
Ballonauto (101-026) |
De ballonauto demonstreert
het terugstootprincipe doordat de opgeblazen ballon leegloopt en zo de
auto laat rijden (afduwt). Met het model kan eenvoudig geëxperimenteerd
worden. Zelf gebruik ik de ballonauto meestal tijdens de inleiding van een
les over raketten en ruimtevaart. |
|
Onderbouw
Middenbouw
Bovenbouw |
|
|
|
|
Hydraulische
robotarm/baggermolen (106-186) |
Deze hydraulische baggermolen
vormt een uitzondering op de overige bouwpakketten. Dit model is
namelijk niet bedoeld voor demonstratie maar voor leerlingen om mee te
werken. Door middel van vier cilinders (spuiten) is de baggermolen te
besturen. Het is mogelijk de arm te draaien, de hoogte en het bereik te
verstellen en de schep te bedienen. Door de eenvoudige bediening is het
model geschikt voor de onder- en middenbouw. De baggermolen kan
bijvoorbeeld ingezet worden bij de zandtafel, waarna de kinderen
bijvoorbeeld zand in een emmertje moeten scheppen. |
|
Onderbouw
Middenbouw |
|
|
|
|
Muizenvalauto (101-063) |
Net als de ballonauto is de
muizenvalauto een 'vervoermiddel' dat door een alternatieve krachtbron
aangedreven wordt. Om de as van het grote achterwiel van het voertuig
wordt een touw gewikkeld, dat verbonden is met een stok. De stok is weer
verbonden met een muizenval. Wanneer deze gespannen is en erna
losgelaten wordt, zorgt deze ervoor dat het opgerolde touwtje met een
ruk van de as getrokken wordt. Hierdoor zal de as en dus het wiel gaan
draaien, waarna de auto gaat rijden. Een indrukwekkend model, dat in
alle groepen van de basisschool inzetbaar is. Zelfs met kleuters liggen
er mogelijkheden om de techniek tijdens een kringactiviteit te
onderzoeken en te beschrijven. |
|
Onderbouw
Middenbouw
Bovenbouw |
|
|
|
|
Thermo-ventilator (105-434) |
Een leuk demonstratiemodel
voor de bovenbouw. Bij natuuronderwijs komt het uitzetten en krimpen van
stoffen ten gevolge van temperatuursverandering ongetwijfeld aan de
orde. Dit model laat dat op een zeer duidelijke wijze zien. Een
waxinelichtje warmt een bimetaal op, waardoor dit naar boven buigt en
contact maakt (een stroomkring sluit). Hierdoor gaat een ventilator
draaien. Omdat deze gericht is op het bimetaal, zal dit afkoelen, naar
beneden buigen en het contact weer verbreken. De ventilator stopt en het
waxinelichtje zal het bimetaal weer opwarmen. Het proces blijft zich
hierdoor herhalen. Een groen en rood gloeilampje zorgen daarnaast voor
een optische weergave van het proces. |
|
Bovenbouw |
|
|
|
|
Thermo-wip (104-689) |
Dit demonstratiemodel heeft
eigenlijk hetzelfde doel als het bovenstaande model. Ook hier gaat het
om uitzetten en krimpen. Een waxinelichtje warmt een tot veer gebogen
bimetaal op, waardoor deze samentrekt en de wip laat kiepen. Hierdoor is
de veer niet meer in het bereik van de vlam, waardoor deze afkoelt en op
een gegeven moment weer terug zal kiepen. Op deze manier blijft ook dit
proces zich herhalen. |
|
Bovenbouw |
|
|
|
|
Elektromotor (105-179) |
Het demonstratiemodel van de
elektromotor laat zien hoe zo'n motor eigenlijk werkt. Om een staafje
gewikkeld koperdraad bevindt zich tussen twee magneten en komt onder
stroom te staan. Hierdoor zal het staafje gaan draaien en hebben we een
motor. |
|
Bovenbouw |
|
|
|
|
Reedcontactmotor (105-180) |
De reedcontactmotor werkt
volgens hetzelfde principe als de elektromotor. Met de aanwezige
magneten is echter een trucje uitgehaald. De magneten bedienen namelijk
een reedcontact (magnetische schakelaar), waarmee de stroomkring
gesloten wordt en de motor zal gaan draaien. De motor wordt stilgezet
door ervoor te zorgen dat de magneten niet meer in de buurt van het
reedcontact zijn. Hierdoor fungeert hij zelf ook als aan-/uitschakelaar.
Voor gebruik van dit model is het noodzakelijk dat de leerlingen eerst
de werking van een normale elektromotor begrijpen. |
|
Bovenbouw |
|
|
|
|
Bel (105-129) |
Dit model laat zien hoe een
deur- of schoolbel werkt. Het is verstandig om eerst het onderwerp
'elektromagnetisme' aan te halen en te demonstreren, om zo de werking
van deze bel eenvoudiger te kunnen verklaren. |
|
Bovenbouw |
|
|
|
|
Verkeerslicht (105-071) |
De werking van dit
verkeerslicht kan door de leerlingen verklaard worden wanneer ze het
principe van een stroomkring met schakelaar kennen. Het blik dat
rondgedraaid wordt, is namelijk deels afgeplakt. Hierdoor wordt elk
lampje op een bepaald moment aan- of uitgezet. Op deze manier wordt een
verkeerslicht nagebootst. |
|
Middenbouw
Bovenbouw |
|
|
|
|
Zon aangedreven propeller
(124-014) |
Een alternatieve energiebron
in opkomst is zonne-energie. Zo nu en dan zie je een huis of gebouw met
zonnecellen op het dak. Ook is er de Solar-challenge, een race op
topsnelheid met een auto aangedreven door zonne-energie. Met deze
milieuvriendelijke energiebron is er dus van alles mogelijk. Hoe groter
de zonnecellen, hoe meer energie. Toch zijn er ook met kleine cellen
leuke dingen te demonstreren. Een voorbeeld daarvan is deze propeller.
Het dak van het schuurtje wordt gevormd door een zonnecel, die
vervolgens de propeller in de 'molen' van stroom voorziet. Met dit model
kan er natuurlijk ook volop geëxperimenteerd worden door bijvoorbeeld te
onderzoeken hoe het geheel reageert op lichtinvloeden. |
|
Middenbouw
Bovenbouw |
|
|
|
|
Politiecontrole (103-812) |
De politiecontrole is een
uiterst eenvoudig model dat het principe van een krukas laat zien. Een
draaiende beweging wordt zo omgezet in een op en neer gaande beweging.
In de bovenbouw kunnen de leerlingen dit vervolgens nabootsen met Lego
of zelf een eenvoudig krukasmodel maken met behulp van karton of
ijzerdraad. |
|
Bovenbouw |
|
|
|
|
Magische lamp (103-915) |
De magische lamp is een model
dat de kinderen doet verwonderen. Met een aansteker kan de gloeilamp
namelijk 'aangestoken' worden en vervolgens is de lamp uit te blazen. Een
lichtgevoelige weerstand maakt dit alles mogelijk. Zeer waarschijnlijk
zijn de leerlingen niet in staat om zelf de werking te achterhalen, maar
boeien zal het ze zeker! |
|
Bovenbouw |