IN HET BASISONDERWIJS

 
Home Auteur Doelen Lessen LesideeŽn Materialen Foto's Nieuws Contact Links

 

Materialen
 
         
Algemene informatie over de materialen van Opitec:

Opitec is een schoolleverancier in techniek- en knutselmaterialen en verkoopt zelfs apparaten en meubilair. Op het gebied van techniekmaterialen hebben ze een aparte afdeling, 'Hobbyfix' genaamd. Binnen deze reeks verkoopt het bedrijf bouwpakketten over veel verschillende thema's en onderwerpen. Voor het eigenlijke gebruik, namelijk het opbouwen van het pakket volgens de beschrijving, zijn de bouwpakketten niet geschikt voor het basisonderwijs. Hiervoor zijn ze zelfs voor groep 8 te moeilijk. Daarnaast zijn ook de benodigde materialen en gereedschappen meestal niet aanwezig op een basisschool. Het betekent dus dat deze bouwpakketten, zoals de naam al aangeeft, geheel zelf opgebouwd dienen te worden door de leerkracht. Dit kost, afhankelijk van de grootte en complexiteit, enige uren werk. De bouwbeschrijvingen zijn vrij duidelijk opgezet. Je hoeft dus niet extreem technisch te zijn om de pakketten op te bouwen, maar met 'twee linkerhanden' zal het bij sommige bouwpakketten lastig worden. Daarnaast is precies en nauwkeurig werken minstens net zo belangrijk.

 
Naam, artikelnummer en foto: Omschrijving:   Doelgroep:
       
Bellenblaasmachine (106-326)


Klik voor meer foto's

De bellenblaasmachine is een vernuftig apparaat dat automatisch bellen kan blazen. Een motor zorgt zowel voor de aandrijving van de arm met de blaasring als voor de luchtcirculatie door de ring. In het geheel zitten diverse technieken verwerkt, die besproken kunnen worden. Het apparaat is een absolute blikvanger voor jong en oud en is daarmee zondermeer boeiend voor zowel de jongste kleuters als groep 8.   Onderbouw
Middenbouw
Bovenbouw
 

 

     
Ballonauto (101-026) De ballonauto demonstreert het terugstootprincipe doordat de opgeblazen ballon leegloopt en zo de auto laat rijden (afduwt). Met het model kan eenvoudig geŽxperimenteerd worden. Zelf gebruik ik de ballonauto meestal tijdens de inleiding van een les over raketten en ruimtevaart.   Onderbouw
Middenbouw
Bovenbouw
 

 

     
Hydraulische robotarm/baggermolen (106-186) Deze hydraulische baggermolen vormt een uitzondering op de overige bouwpakketten. Dit model is namelijk niet bedoeld voor demonstratie maar voor leerlingen om mee te werken. Door middel van vier cilinders (spuiten) is de baggermolen te besturen. Het is mogelijk de arm te draaien, de hoogte en het bereik te verstellen en de schep te bedienen. Door de eenvoudige bediening is het model geschikt voor de onder- en middenbouw. De baggermolen kan bijvoorbeeld ingezet worden bij de zandtafel, waarna de kinderen bijvoorbeeld zand in een emmertje moeten scheppen.   Onderbouw
Middenbouw
 

 

     
Muizenvalauto (101-063) Net als de ballonauto is de muizenvalauto een 'vervoermiddel' dat door een alternatieve krachtbron aangedreven wordt. Om de as van het grote achterwiel van het voertuig wordt een touw gewikkeld, dat verbonden is met een stok. De stok is weer verbonden met een muizenval. Wanneer deze gespannen is en erna losgelaten wordt, zorgt deze ervoor dat het opgerolde touwtje met een ruk van de as getrokken wordt. Hierdoor zal de as en dus het wiel gaan draaien, waarna de auto gaat rijden. Een indrukwekkend model, dat in alle groepen van de basisschool inzetbaar is. Zelfs met kleuters liggen er mogelijkheden om de techniek tijdens een kringactiviteit te onderzoeken en te beschrijven.   Onderbouw
Middenbouw
Bovenbouw
 

 

     
Thermo-ventilator (105-434) Een leuk demonstratiemodel voor de bovenbouw. Bij natuuronderwijs komt het uitzetten en krimpen van stoffen ten gevolge van temperatuursverandering ongetwijfeld aan de orde. Dit model laat dat op een zeer duidelijke wijze zien. Een waxinelichtje warmt een bimetaal op, waardoor dit naar boven buigt en contact maakt (een stroomkring sluit). Hierdoor gaat een ventilator draaien. Omdat deze gericht is op het bimetaal, zal dit afkoelen, naar beneden buigen en het contact weer verbreken. De ventilator stopt en het waxinelichtje zal het bimetaal weer opwarmen. Het proces blijft zich hierdoor herhalen. Een groen en rood gloeilampje zorgen daarnaast voor een optische weergave van het proces.   Bovenbouw
 

 

     
Thermo-wip (104-689) Dit demonstratiemodel heeft eigenlijk hetzelfde doel als het bovenstaande model. Ook hier gaat het om uitzetten en krimpen. Een waxinelichtje warmt een tot veer gebogen bimetaal op, waardoor deze samentrekt en de wip laat kiepen. Hierdoor is de veer niet meer in het bereik van de vlam, waardoor deze afkoelt en op een gegeven moment weer terug zal kiepen. Op deze manier blijft ook dit proces zich herhalen.   Bovenbouw
 

 

     
Elektromotor (105-179) Het demonstratiemodel van de elektromotor laat zien hoe zo'n motor eigenlijk werkt. Om een staafje gewikkeld koperdraad bevindt zich tussen twee magneten en komt onder stroom te staan. Hierdoor zal het staafje gaan draaien en hebben we een motor.   Bovenbouw
 

 

     
Reedcontactmotor (105-180) De reedcontactmotor werkt volgens hetzelfde principe als de elektromotor. Met de aanwezige magneten is echter een trucje uitgehaald. De magneten bedienen namelijk een reedcontact (magnetische schakelaar), waarmee de stroomkring gesloten wordt en de motor zal gaan draaien. De motor wordt stilgezet door ervoor te zorgen dat de magneten niet meer in de buurt van het reedcontact zijn. Hierdoor fungeert hij zelf ook als aan-/uitschakelaar. Voor gebruik van dit model is het noodzakelijk dat de leerlingen eerst de werking van een normale elektromotor begrijpen.   Bovenbouw
 

 

     
Bel (105-129) Dit model laat zien hoe een deur- of schoolbel werkt. Het is verstandig om eerst het onderwerp 'elektromagnetisme' aan te halen en te demonstreren, om zo de werking van deze bel eenvoudiger te kunnen verklaren.   Bovenbouw
 

 

     
Verkeerslicht (105-071) De werking van dit verkeerslicht kan door de leerlingen verklaard worden wanneer ze het principe van een stroomkring met schakelaar kennen. Het blik dat rondgedraaid wordt, is namelijk deels afgeplakt. Hierdoor wordt elk lampje op een bepaald moment aan- of uitgezet. Op deze manier wordt een verkeerslicht nagebootst.   Middenbouw
Bovenbouw
 

 

     
Zon aangedreven propeller (124-014) Een alternatieve energiebron in opkomst is zonne-energie. Zo nu en dan zie je een huis of gebouw met zonnecellen op het dak. Ook is er de Solar-challenge, een race op topsnelheid met een auto aangedreven door zonne-energie. Met deze milieuvriendelijke energiebron is er dus van alles mogelijk. Hoe groter de zonnecellen, hoe meer energie. Toch zijn er ook met kleine cellen leuke dingen te demonstreren. Een voorbeeld daarvan is deze propeller. Het dak van het schuurtje wordt gevormd door een zonnecel, die vervolgens de propeller in de 'molen' van stroom voorziet. Met dit model kan er natuurlijk ook volop geŽxperimenteerd worden door bijvoorbeeld te onderzoeken hoe het geheel reageert op lichtinvloeden.   Middenbouw
Bovenbouw
 

 

     
Politiecontrole (103-812) De politiecontrole is een uiterst eenvoudig model dat het principe van een krukas laat zien. Een draaiende beweging wordt zo omgezet in een op en neer gaande beweging. In de bovenbouw kunnen de leerlingen dit vervolgens nabootsen met Lego of zelf een eenvoudig krukasmodel maken met behulp van karton of ijzerdraad.   Bovenbouw
 

 

     
Magische lamp (103-915) De magische lamp is een model dat de kinderen doet verwonderen. Met een aansteker kan de gloeilamp namelijk 'aangestoken' worden en vervolgens is de lamp uit te blazen. Een lichtgevoelige weerstand maakt dit alles mogelijk. Zeer waarschijnlijk zijn de leerlingen niet in staat om zelf de werking te achterhalen, maar boeien zal het ze zeker!   Bovenbouw

 

P.P. van Birgelen, 2007-2010

Naar beginpagina

Mail de webmaster

Naar boven