IN HET BASISONDERWIJS

 
Home Auteur Doelen Lessen LesideeŽn Materialen Foto's Nieuws Contact Links

 

Materialen
 

         
Algemene informatie over de materialen van Lego dacta:

Lego dacta is een aparta afdeling binnen de Lego die zich richt op het onderwijs. De onderdelen en modellen zijn dan ook technisch van aard. Zo zijn er dozen over bijvoorbeeld constructies, tandwielen, pneumatiek en combinaties hiervan. Voordeel van Lego is dat het bekend is bij de meeste leerlingen en dat ze ervaring hebben in het werken ermee. Hierdoor zullen ze over het algemeen weinig problemen ondervinden om de modellen op te bouwen. De hier beschreven dozen dateren uit 1985. Het handige is dat ze de meest voorname onderdelen van technisch Lego bevatten en dus voor tal van toepassingen inzetbaar zijn. De bijbehorende bouwtekeningen bieden legio mogelijkheden, maar het is ook mogelijk om de kinderen zelf iets te laten ontwerpen aan de hand van een gestelde opdracht. Deze dozen zijn niet meer te koop, maar er zijn door de jaren heen wel soortgelijke nieuwe dozen uitgegeven. Op sites als Marktplaats en Ebay worden deze dozen zo nu en dan aangeboden, waarbij ze met een beetje geluk voor een aardige prijs te koop zijn.

       
Naam + artikelnummer: Omschrijving:   Doelgroep:
       
Technic I: Simple Machines Set (1030-1)


Klik voor meer foto's

In deze Lego dacta-doos zitten de voornaamste onderdelen van Technisch Lego. Met de bijbehorende 20 instructiekaarten komen een breed scala aan onderwerpen aan de orde, onder andere constructies, verbindingen en overbrengingen. Doordat elke kaart meerdere bouwinstructies of -ideeŽn bevat, zijn de mogelijkheden nagenoeg eindeloos. Zeker wanneer je bedenkt dat deze doos ook prima inzetbaar is voor een bouwopdracht zonder de instructiekaarten.   Middenbouw
Bovenbouw
 

 

     
Technic II Set (4,5V) (1032-1)


Klik voor meer foto's

Het principe en de werkwijze van deze doos is identiek aan de bovenstaande. Het verschil is dat deze doos wat uitgebreider is, mede door de aanwezigheid van een motor. De nadruk ligt dan ook op aandrijvingen en overbrengingen. Omdat de modellen hierdoor kunnen bewegen, rijden of iets ophijsen, worden ze levendiger. Het is overbodig om te zeggen dat de beleving voor de leerlingen hierdoor ook toeneemt!   Middenbouw
Bovenbouw
       

 

P.P. van Birgelen, 2007-2010

Naar beginpagina

Mail de webmaster

Naar boven