Materialen
|
|
|
|
|
|
Algemene informatie
over de materialen van Lego dacta:
Lego dacta is een aparta afdeling binnen de
Lego die zich richt op het onderwijs. De onderdelen en modellen zijn dan
ook technisch van aard. Zo zijn er dozen over bijvoorbeeld constructies,
tandwielen, pneumatiek en combinaties hiervan. Voordeel van Lego is dat
het bekend is bij de meeste leerlingen en dat ze ervaring hebben in het
werken ermee. Hierdoor zullen ze over het algemeen weinig problemen
ondervinden om de modellen op te bouwen.
De hier beschreven dozen dateren uit 1985. Het handige is dat ze de
meest voorname onderdelen van technisch Lego bevatten en dus voor tal
van toepassingen inzetbaar zijn. De bijbehorende bouwtekeningen bieden
legio mogelijkheden, maar het is ook mogelijk om de kinderen zelf iets
te laten ontwerpen aan de hand van een gestelde opdracht. Deze dozen
zijn niet meer te koop, maar er zijn door de jaren heen wel soortgelijke
nieuwe dozen uitgegeven. Op sites als Marktplaats en Ebay worden deze
dozen zo nu en dan aangeboden, waarbij ze met een beetje geluk
voor een aardige prijs te koop zijn. |
|
|
|
|
Naam +
artikelnummer: |
Omschrijving: |
|
Doelgroep: |
|
|
|
|
Technic I: Simple Machines Set (1030-1)
Klik voor meer foto's |
In deze Lego dacta-doos zitten de voornaamste onderdelen van Technisch
Lego. Met de bijbehorende 20 instructiekaarten komen een breed scala aan
onderwerpen aan de orde, onder andere constructies, verbindingen en
overbrengingen. Doordat elke kaart meerdere bouwinstructies of -ideeën
bevat, zijn de mogelijkheden nagenoeg eindeloos. Zeker wanneer je
bedenkt dat deze doos ook prima inzetbaar is voor een bouwopdracht
zonder de instructiekaarten. |
|
Middenbouw
Bovenbouw |
|
|
|
|
Technic II Set (4,5V) (1032-1)
Klik voor meer foto's |
Het principe en de werkwijze van deze doos is identiek aan de
bovenstaande. Het verschil is dat deze doos wat uitgebreider is, mede
door de aanwezigheid van een motor. De nadruk ligt dan ook op
aandrijvingen en overbrengingen. Omdat de modellen hierdoor kunnen
bewegen, rijden of iets ophijsen, worden ze levendiger. Het is overbodig
om te zeggen dat de beleving voor de leerlingen hierdoor ook toeneemt! |
|
Middenbouw
Bovenbouw |
|
|
|
|
|
|
|