IN HET BASISONDERWIJS

 
Home Auteur Doelen Lessen LesideeŽn Materialen Foto's Nieuws Contact Links

 


Lessen bovenbouw (groep 6,7 en 8)

'Slopen'

Lesomschrijving:

Deze opdracht gaat over 'slopen'. De kinderen krijgen enkele oude, afgedankte apparaten of onderdelen aangereikt, samen met enkele gereedschappen en een werkblad met vragen. Vůůr, tijdens en na het slopen is het de bedoeling dat de kinderen deze vragen beantwoorden zodat ze nadenken over de functie van het apparaat, de demontage en de inhoud ervan. Met de onderdelen die uit de apparaten komen, zou erna ook nog een collage of ander werkstuk ('robot', 'warhoofd') gemaakt kunnen worden.

Lesdoelen:

  • De kinderen denken na over de verschillende constructies die gebruikt zijn bij de montage van het apparaat of onderdeel;
     

  • De kinderen leren welk gereedschap het meest geschikt is voor demontage van een bepaald onderdeel;
     

  • De kinderen proberen de functies van de onderdelen in het apparaat of onderdeel te verklaren.

Overige informatie:

Aantal leerlingen: 2 per apparaat/onderdeel
Tijdsduur: Afhankelijk van het apparaat/onderdeel ongeveer 45-60 minuten
Benodigdheden: Oude apparaten of onderdelen, verschillende schroevendraaiers en tangen (zie werkblad)

Let bij deze les in het bijzonder op de veiligheid! Vertel kinderen dat slopen altijd met beleid dient te gebeuren. Selecteer apparaten die eenvoudig uit elkaar te halen zijn en laat de kinderen geen gevaarlijke gereedschappen of gereedschappen die uitnodigen tot 'agressief slopen' (mes, hamer, priem) gebruiken.
Knip altijd vooraf de stroomkabel af, zodat de kinderen het apparaat nooit aan de stroom kunnen hangen. Gebruik voor deze opdracht nooit televisies, beeldschermen of andere apparaten met een beeldbuis. Deze apparaten bevatten namelijk onderdelen die gedurende lange tijd (ook wanneer ze niet in het stopcontact zitten) geladen blijven met hoge spanning!
Bescherm de tafels tegen krassen door onderleggers te gebruiken.

Downloads:
Werkblad voor de leerlingen: (Grootte: 70KB)

TERUG
 


 

P.P. van Birgelen, 2007-2010

Naar beginpagina

Mail de webmaster

Naar boven