Lessen bovenbouw (groep 6,7 en
8)
'Slopen'
Lesomschrijving:
Deze opdracht gaat over
'slopen'. De kinderen krijgen enkele oude, afgedankte apparaten of onderdelen
aangereikt, samen met enkele gereedschappen en een werkblad met vragen. Vóór,
tijdens en na het slopen is het de bedoeling dat de kinderen deze vragen
beantwoorden zodat ze nadenken over de functie van het apparaat, de demontage en
de inhoud ervan. Met de onderdelen die uit de apparaten komen, zou erna ook nog
een collage of ander werkstuk ('robot', 'warhoofd') gemaakt kunnen worden.
Lesdoelen:
-
De kinderen denken na over
de verschillende constructies die gebruikt zijn bij de montage van het
apparaat of onderdeel;
-
De kinderen leren welk
gereedschap het meest geschikt is voor demontage van een bepaald onderdeel;
-
De kinderen proberen de
functies van de onderdelen in het apparaat of onderdeel te verklaren.
Overige
informatie:
Aantal leerlingen: 2
per apparaat/onderdeel
Tijdsduur: Afhankelijk van het apparaat/onderdeel ongeveer 45-60 minuten
Benodigdheden: Oude apparaten of onderdelen, verschillende
schroevendraaiers en tangen (zie werkblad)
Let bij deze les in het
bijzonder op de veiligheid! Vertel kinderen dat slopen altijd met beleid dient
te gebeuren. Selecteer apparaten die eenvoudig uit elkaar te halen zijn en laat
de kinderen geen gevaarlijke gereedschappen of gereedschappen die uitnodigen tot
'agressief slopen' (mes, hamer, priem) gebruiken.
Knip altijd vooraf de stroomkabel af, zodat de kinderen het apparaat
nooit aan de stroom kunnen hangen. Gebruik voor deze opdracht nooit
televisies, beeldschermen of andere apparaten met een beeldbuis. Deze apparaten
bevatten namelijk onderdelen die gedurende lange tijd (ook wanneer ze niet in
het stopcontact zitten) geladen blijven met hoge spanning!
Bescherm de tafels tegen krassen door onderleggers te gebruiken.
Downloads:
Werkblad voor de leerlingen:
(Grootte: 70KB)
TERUG
|