IN HET BASISONDERWIJS

 
Home Auteur Doelen Lessen Lesideeën Materialen Foto's Nieuws Contact Links

 


Lessen middenbouw (groep 3,4 en 5)

Stroom in huis

Lesomschrijving:

Elektriciteit is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Overal om ons heen wordt elektriciteit gebruikt voor tal van toepassingen. Of het nu gaat om huishoudelijke apparaten, verlichting op straat of het laten rijden van treinen, overal is stroom voor nodig. Maar zijn we ons hier eigenlijk wel van bewust? Meestal pas op het moment dat de stroom een keer uitvalt, komen we erachter dat we eigenlijk niet meer zonder kunnen.
In deze les leren de kinderen op een eenvoudige manier wat elektriciteit eigenlijk is, waar het vandaan komt en waarvoor we het zoal gebruiken in huis.
Met het model (dwarsdoorsnede) van het huis, kan de leerkracht de les klassikaal starten. Eerst bijvoorbeeld aan de hand van een gesprekje over stroom, hierna door de kinderen de verschillende apparaten en lampen in het huis aan en uit te laten zetten. Ten slotte gaan de kinderen zelf hun eigen huis vullen met elektronische apparaten. Hiervoor krijgt iedere leerling een lege kopie op A2-formaat van de dwarsdoorsnede van het huis. In reclamefolders van elektronicazaken gaan de kinderen op zoek naar geschikte apparaten die ze in het huis kunnen plakken. Uiteraard mag er ook getekend en gekleurd worden.

Lesdoelen:

  • De kinderen leren wat elektriciteit is, waar het 'gemaakt' wordt en hoe het in huis terechtkomt;
     

  • De kinderen leren hoe er in huis gebruik wordt gemaakt van elektriciteit;
     

  • De kinderen kunnen naar eigen inzicht elektrische apparaten een plaats geven in huis, daar waar ze het meest gebruikt worden.

Overige informatie:

Aantal leerlingen: Onbeperkt (klassikale les)
Tijdsduur: Ongeveer 45 minuten
Benodigdheden: Model 'stroom in huis', lege kopieën op A2-formaat (voor elke leerling een), reclamefolders van elektronicazaken

Downloads:
Afbeelding van de dwarsdoorsnede van het huis: (Grootte: 2,6MB)
 

TERUG
 


 

P.P. van Birgelen, 2007-2010

Naar beginpagina

Mail de webmaster

Naar boven