Lessen bovenbouw (groep 6,7 en
8)
Verkeerslichten
Lesomschrijving:
Op een kruispunt leiden de
verkeerslichten het verkeer in goede banen. Deze lichten zijn natuurlijk zo
ingesteld dat nooit twee richtingen tegelijkertijd groen kunnen krijgen. Het is
ook zo veilig om het ene verkeerslicht niet onmiddellijk op groen te laten
springen, wanneer het andere op rood springt. En dan zijn er natuurlijk nog
voetgangers die graag veilig over willen steken. Allemaal problemen waar je
tegenaan loopt als je deze lichten in moet stellen. Let maar eens op de chaos
die ontstaat wanneer er verkeerslichten buiten werking zijn.
De kinderen gaan tijdens deze les nadenken over deze problemen en het model van
het kruispunt zodanig programmeren, dat het verkeer veilig over het kruispunt
wordt geleid. Hiervoor wordt het model aangesloten op de computer. Met behulp van
een oud DOS-programma, kunnen de verschillende lichten aangestuurd worden.
De besturing wordt langzaam opgebouwd. Eerst één lampje aan- en uitzetten, dan
één verkeerslicht en vervolgens het hele kruispunt. Als laatste komen de
voetgangerslichten erbij.
Lesdoelen:
-
De kinderen experimenteren met
het aansturen van hardware door middel van een computerprogramma;
-
De kinderen denken na over een manier waarop het verkeer op het kruispunt in
goede banen kan worden geleid.
Overige
informatie:
Aantal leerlingen: 2
Tijdsduur: Ongeveer 45-60 minuten
Benodigdheden: Kruispunt, computer met geïnstalleerde software, werkblad
met opdrachten
Deze les bleek in de praktijk
voor de meeste kinderen te moeilijk. Het wennen aan de besturing van het oude
programma vergt te veel tijd. Ook moest hierdoor het werkblad voorzien worden
van veel tekst, iets dat de leerlingen afschrikt.
TERUG
|