IN HET BASISONDERWIJS

 
Home Auteur Doelen Lessen Lesideeën Materialen Foto's Nieuws Contact Links

 


Lessen bovenbouw (groep 6,7 en 8)

Verkeerslichten

Lesomschrijving:

Op een kruispunt leiden de verkeerslichten het verkeer in goede banen. Deze lichten zijn natuurlijk zo ingesteld dat nooit twee richtingen tegelijkertijd groen kunnen krijgen. Het is ook zo veilig om het ene verkeerslicht niet onmiddellijk op groen te laten springen, wanneer het andere op rood springt. En dan zijn er natuurlijk nog voetgangers die graag veilig over willen steken. Allemaal problemen waar je tegenaan loopt als je deze lichten in moet stellen. Let maar eens op de chaos die ontstaat wanneer er verkeerslichten buiten werking zijn.
De kinderen gaan tijdens deze les nadenken over deze problemen en het model van het kruispunt zodanig programmeren, dat het verkeer veilig over het kruispunt wordt geleid. Hiervoor wordt het model aangesloten op de computer. Met behulp van een oud DOS-programma, kunnen de verschillende lichten aangestuurd worden.
De besturing wordt langzaam opgebouwd. Eerst één lampje aan- en uitzetten, dan één verkeerslicht en vervolgens het hele kruispunt. Als laatste komen de voetgangerslichten erbij.

Lesdoelen:

  • De kinderen experimenteren met het aansturen van hardware door middel van een computerprogramma;

  • De kinderen denken na over een manier waarop het verkeer op het kruispunt in goede banen kan worden geleid.

Overige informatie:

Aantal leerlingen: 2
Tijdsduur: Ongeveer 45-60 minuten
Benodigdheden: Kruispunt, computer met geïnstalleerde software, werkblad met opdrachten

Deze les bleek in de praktijk voor de meeste kinderen te moeilijk. Het wennen aan de besturing van het oude programma vergt te veel tijd. Ook moest hierdoor het werkblad voorzien worden van veel tekst, iets dat de leerlingen afschrikt.

 

 

 

 

TERUG
 


 

P.P. van Birgelen, 2007-2010

Naar beginpagina

Mail de webmaster

Naar boven