Lessen bovenbouw (groep 6,7 en
8)
Tandwielen
Lesomschrijving:
Bij deze les gaan de kinderen
experimenteren met tandwielen en katrolwielen. Door middel van een instructie-
en vragenblad gaan ze een aantal onderzoekjes doen, waarbij ze enkele kenmerken
van deze wielen ontdekken. Om het vastzetten van de tandwielen zo vlot en
eenvoudig mogelijk te maken, heb ik experimenteerbordjes gemaakt waarop de
kinderen met een houten hamer en spijkers de wielen vast kunnen zetten in kurk.
Wederom is het werkblad zo opgezet, dat de kinderen na een korte instructie de
opdrachten zelfstandig (in tweetallen) kunnen maken.
Lesdoelen:
-
De kinderen ontdekken dat
er wisseling in draairichting ontstaat wanneer een tandwiel een ander
aandrijft;
-
De kinderen ontdekken dat
een klein aandrijfwiel gevolgd door een groot volgwiel zorgt voor een
vertraging;
-
De kinderen ontdekken dat
een groot aandrijfwiel gevolgd door een klein tandwiel zorgt voor een
versnelling;
-
De kinderen ontdekken dat
wisseling in draairichting bij katrolwielen alleen optreedt wanneer 'de
snaar' gekruist wordt.
Overige
informatie:
Aantal leerlingen: 8 (4
groepjes van 2)
Tijdsduur: 30-45 minuten
Benodigdheden: Experimenteerbordjes, houten hamers, doos met tandwielen,
katrolwielen, spijkers en elastiekjes, werkblad met opdrachten
Downloads:
Werkblad voor de leerlingen:
(Grootte: 260KB)
Handleiding experimenteerbordjes maken voor de leerkracht:
(Grootte: 391KB)
TERUG
|