Lessen bovenbouw (groep 6,7 en
8)
Displays
Lesomschrijving:
Mobiele telefoons,
videorecorders, DVD-spelers, horloges, kopieerapparaten, magnetrons,
fietscomputers. Zo kunnen we nog wel even doorgaan. In tal van elektronische
apparaten zitten displays die de gebruiker inzicht verschaffen over de werking,
status of besturing van het apparaat.
De kinderen gaan aan de slag met een zogenaamd '7-segments display'. Dit is een
oud type display dat nog steeds vrij veel toegepast wordt. Het zijn 7 led's
(segmenten, vandaar de naam) die in de vorm van een '8' staan. Door combinaties
van segmenten aan of uit te zetten, is het mogelijk om de cijfers 0 tot en met 9
en een aantal letters te maken. Hoe dat gaat en welke letters er wel en niet
gemaakt kunnen worden, gaan de kinderen uitzoeken tijdens deze opdracht. Met een
kastje waarin zo'n display opgenomen is, kunnen met 7 schakelaars de
verschillende segmenten aan- of uitgezet worden, waardoor eenvoudig
experimenteren mogelijk wordt. Een begeleidend werkblad helpt de kinderen
hierbij.
Lesdoelen:
-
De kinderen bedenken in
welke apparaten displays voorkomen;
-
De kinderen bedenken wat de functie van
een display is;
-
De kinderen proberen aan de hand van een
afgebeeld display een apparaat te herkennen;
-
De kinderen onderzoeken
hoe de aansturing van zo'n display werkt en welke cijfers en letters gemaakt
kunnen worden.
Overige
informatie:
Aantal leerlingen: 2
Tijdsduur: Ongeveer 30 minuten
Benodigdheden: Displaykastje, werkblad met opdrachten
Downloads:
Werkblad voor de leerlingen:
(Grootte: 148KB)
TERUG
|